Barn og sykdom

Det kan være vanskelig å vurdere om barn er friske nok til å være i barnehagen. Når må egentlig barnehagebarn holdes hjemme fra barnehagen?

Som hovedregel må barna i barnehagen være frisk nok til å kunne delta i normale aktiviteter både ute og inne i løpet av barnehagedagen. Da er det barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan være i barnehagen eller ikke. I barnehagen er det et langt høyere aktivitetsnivå og flere inntrykk og stimuli enn hjemme, så selv om barnet oppleves å være i god form hjemme, så kan vi i barnehagen oppleve at barnet ikke klarer å følge barnehageaktivitetene. Personalet tar kontakt med barnets foreldre dersom vi ser at barn ikke er i form og har behov for å være hjemme i rolige omgivelser. For enkelte smittsomme sykdommer kan det være nødvendig å bli hjemme for å hindre spredning av smitte til andre, på tross av god allmenntilstand. Vi bruker FHI sine retningslinjer og anbefalinger knyttet til slike problemstillinger: FHI.